פתיחת תיק משכנתא
כותב: refaelshapiro
פורסם ב: 14.12.2020

אילו משימות צריך לבצע לאחר פתיחת תיק משכנתא?

Rate this post

הרגע שבו חותמים על פתיחת תיק משכנתא, לרוב לאחר תקופה ארוכה של בירורים באמצעות יועץ משכנתא, הוא בוודאי מרגש. אלא שאין כאן מקום לנוח על זרי הדפנה, ולו מכיוון שנדרשות כמה פעולות בסיסיות לאחר פתיחת התיק – פעולות עליהן נרחיב במאמר הנוכחי.

תוכן העניינים

הפעולות שחייבים לבצע

בנוהל המקובל בבנקים בישראל, יש שורה ארוכה של משימות שחייבים לבצע תוך פרק זמן נתון לאחר פתיחת תיק משכנתא. נכון להיום מדובר בפרק זמן של 24 ימים, לאחריהם יש לבנק את הזכות לשנות את תנאי ההצעה (בעיקר בכל הנוגע לריבית).

מטבע הדברים, ביצוע הפעולות כרוך בבירוקרטיה ובאיסוף מסמכים. לא מדובר כאן בתורה מסיני, אבל כן במשימה שדורשת התייחסות ומתן תשומת לב ראויה. ניתן בהחלט להיעזר בשירותי ייעוץ משכנתא גם בשלב הזה, מה שעשוי להקל על התהליך ולהגדיל את הסיכויים שהוא יתבצע על פי הספר.

לכל עסקה יש חוקים משלה

חשוב להזכיר שבכל סוג של עסקת נדל"ן, חלק מהמשימות אותן יש לבצע משתנה – גם אם הבסיס העיקרי הוא דומה.

ברכישה מקבלן, הבנק צפוי להעניק לכם מסמך ייעודי עליו נדרשת חתימת נוטריון. עליכם לרכוש את שני הסוגים של ביטוח משכנתא – ביטוח חיים וביטוח מבנה. באחוזי מימון משכנתא של מעל מ-50%, כפי שקורה ברוב המקרים, יש צורך בחתימה על תמהיל דירה יחידה.

פעולות אחרות אותן חשוב לבצע לאחר פתיחת התיק כוללות רישום המשכון ברשם המשכונות (אפשר להיעזר בבנק, תמורת כמה עשרות שקלים), אישור מהקבלן על קבלת התשלום הראשוני הנעשה מההון הראשוני, חתימה בנוכחות עורכי דין על כתב ההתחייבות ועוד.

ברשימה של נכס מיד שנייה, חלק מרכזי בתהליך הוא שמאות הדירה, במטרה לוודא שמחיר הרכישה בפועל אינו נמוך מהמחיר עליו חתמתכם: לכל בנק יש שמאים שמוסמכים לבצע בדיקות מטעמו. רוב המשימות האחרות זהות לאלה של תהליך הרכישה מקבלן.

אל תוותרו על סיוע מקצועי

קל מאוד להסתבך עם הפעולות הנדרשות לאחר פתיחת תיק משכנתא, שבכל מקרה דורשות זמן והתעסקות. לכן המלצה מועילה מאוד היא לא לצאת למערכה הבירוקרטית לבד, אלא להיעזר בגורמים שמספקים ליווי ולעיתים גם סיוע בכל הפעולות הנדרשות, מתחילת הדרך ועד לסיומה המוצלח.

אנשי המקצוע הרלוונטיים הם בעיקר יועץ משכנתא או עורך דין מקרקעין, בשירותים שלהם ניתן ורצוי להשתמש עוד קודם לכן. ייעוץ משכנתא יסייע לכוון אתכם לעבר המסלול האידיאלי, תוך ניהול משא ומתן מול הבנקים במידת הצורך, ויקל על השלבים הבירוקרטיים.

אם גם אתם מעוניינים לקחת משכנתא, מומלץ מאוד לבצע את התהליך באמצעות יועץ. רצוי ליצור קשר עם יועץ אובייקטיבי בהקדם הנוכחי, תוך בחינה של הזמינות שלו. השאיפה היא לליווי צמוד: החל מהפגישה להבנת צרכי הלקוח, דרך ההתנהלות מול הבנקים ועד למשימות הנדרשות לאחר פתיחת תיק המשכנתא.