היתרונות של יועץ משכנתא
כותב: מנהל
פורסם ב: 26.09.2024

מדריך להכנת המסמכים הדרושים לקבלת משכנתא:

Rate this post

תהליך של לקיחת משכנתא הינו תהליך בירוקרטי ארוך המצריך לא מעט אישורים, מסמכים, ניירת שצריך להשיג ואנשים שצריך להחתים. בשביל שתוכלו להגיש בקשה לקבלת משכנתא ובכדי שתוכלו לקבל אישור כמה שיותר מהיר – חשוב שיהיו לכם את כל המסמכים הנדרשים ושתבצעו את כל הפעולות ההכרחיות שכן כל מסמך חסר וכל פעולה שלא תבוצע – תאט את התהליך ועלולה אפילו לסבך אותו. כאשר אתם נעזרים ביועצים של 'המרכז למשכנתאות' אנו דואגים ללוות אתכם לאורך כל התהליך ולהנחות אתכם אילו מסמכים אתכם צריכים ואילו אישורים נדרשים להצגה לבנק, אך למרות זאת אנחנו תמיד ממליצים לכם לעבור על רשימת המסמכים והפעולות ולהכין את כל האישורים מראש בכדי שתגיעו לשלב הגשת הבקשה מוכנים ותחסכו זמן והתעסקות.

תוכן העניינים

המסמכים שהלווים צריכים לצורך הגשת בקשה למשכנתא:

  1. תעודת זהות בתוקף עם כתובת מעודכנת בהתאם למרשם התושבים – על כל אחד מהלווים לדאוג שתעודת הזהות שלו תהיה עדכנית ובתוקף ובמידת הצורך לקבוע תור במשרד הפנים. במידה והלווה של המשכנתא הינו תושב חוץ עליו להציג דרכון בתוקף ומסמך זיהוי נוסף אשר בתוקף.
  2. במידה והלווה מגיש את הבקשה לקבלת משכנתא באמצעות מיופה כוח עליו לדאוג להצגת ייפוי כוח מתאים.
  3. כתב הסכמה לפניה למאגר האשראי – כאשר מוגשת בקשה לקבלת אישור עקרוני למשכנתא אחת הפעולות הראשונות של הבנק היא בדיקת נתוני האשראי של מבקשי המשכנתא, לכן יש לדאוג לחתימה של הלווים על כתב ההסכמה המהווה אישור לקבלת דו"ח נתוני האשראי שלהם.
  4. אישורים המעידים על ההכנסה החודשית של הלווים – במידה ומבקשי המשכנתא הינם שכירים יהיה עליהם להביא איתם תלושי משכורת של שלושת החודשים האחרונים. במידה ומבקשי המשכנתא הינם עצמאיים יהיה עליהם להביא איתם דוחות מע"מ, שומת מס אחרונה ואישור רואה חשבון בנוסח שניתן על ידי הבנק. בנוסף גם עצמאיים וגם שכירים יצטרכו להגיש דפי עובר ושב של שלושת החודשים האחרונים.
  5. תעודת זכאות – במידה וללווים או לאחד מהם ישנה תעודת זכאות להלוואות מוכוונת יהיה עליו להציג אותה.

פה לא נגמרו המסמכים!

אם חשבתם שבכך נגמרה הבירוקרטיה אז אתם עוד רחוקים מכך… בשלב זה תצטרכו להציג את המסמכים הקשורים לנכס אותו אתם מעוניינים לרכוש ואשר ישועבד לבנק עד סיום תשלומי המשכנתא:

  1. נסח טאבו – יש להגיש נסח טאבו או אישור מהחברה המשכנת אשר יהוו הוכחה לזכויות שקיימות בנכס והשעבודים בו.
  2. במידה והנכס הינו דירה יד שניה שלא רשומה על שם המוכרים בלשכת רישום המקרקעין יהיה צורך בנסח עיון מרשם המשכונות לפי מספר תעודת הזהות של בעלי הזכויות הנכס.
  3. חוזה מכר של הנכס במידה וקיים בעת הגשת הבקשה לקבלת משכנתא.
  4. דו"ח שמאות של הנכס שנערך על ידי שמאי מוסמך מטעם הבנק.
  5. במידה והנכס משועבד יש צורך להציג אישור שחרור של שעבוד הנכס, סילוק ההלוואה או אישור סילוק.
  6. במקרה של רכישת דירה חדשה יש צורך לדאוג להסבה של ערבות בנקאית או פוליסת ביטוח לפי חוק המכר.
  7. הרשאה לחיוב החשבון לצורך הסדרת גביית התשלום החודשי של המשכנתא.
  8. פוליסות ביטוח – יש צורך לדאוג לפוליסת ביטוח חיים של בעל הנכס ופוליסה של ביטוח הנכס עצמו.
  9. כאשר מדובר בבקשה לקבלת משכנתא לצורך רכישת דירה יש צורך בהצגת חוזה רכישה חתום על ידי שני הצדדים. במידה ומדובר בבקשה לקבלת משכנתא לצורך מימון בנייה עתידית יש צורך להגיש את תוכניות הבניה, היתר בנייה ואישור מהנדס על השלב בו הבניה נמצאת.
  10. במידה ומדובר בהלוואת זכאות – יידרשו אישורים מיוחדים בהתאם להנחיות משרד הבינוי והשיכון.

וחכו כי עוד לא סיימנו….

במידה והנכס שנרכש רשום בטאבו – כלומר בלשכת רישום המקרקעין, על שם הלווה יהיה צורך לבצע רישום משכנתא לטובת הבנק. במידה והזכויות של הנכס רשומות על שם הלווה בגורם משכן – רשות מקרקעי ישראל או בחברה משכנת או גוף רושם יידרשו מסמכים נוספים – שטר משכון חתום, הודעת משכון חתומה, ייפוי כוח בלתי חוזר שמאושר על ידי נוטריון וכתב התחייבות לרישום משכנתא על הגורם המשכן.

כל אחד מהמסמכים והאישורים שאותם תצטרכו להגיש מצריכים פעולה כלשהי כגון ביטוח חיים או ביטוח הנכס והשגת ניירת מרואה החשבון, ולכן חשוב שתבדקו עם סוכן הביטוח שלכם ורואה החשבון שלכם כבר בשלב שאתם מתחילים לארגן את המסמכים הנדרשים בכדי שלא תמצאו את עצמכם עם מסמך חשוב שחסר או יותר נכון – בלי אותו מסמך חשוב.

חשוב שתכירו את דרישות הבנק:

מרבית המסמכים אשר יש להגיש בבקשה לקבלת משכנתא הינם זהים אצל כל הגופים אך ייתכנו שינויים בנסחים בין הבנקים השונים. כמו כן תיתכן דרישה לניירת נוספת או אחרת בהתאם לנתונים שלכם אשר יתקבלו בבנק ולפי שיקוליו. במצבים אלה חשוב להיוועץ עם יועץ משכנתאות אשר ידע להתנהל מול הנציגים בבנק, לחסוך צורך בניירת מיותרת, לזרז אישורים שמתעכבים וכמובן להדריך אתכם איזה מסמך אתם נדרשים להשיג, ובמידת הצורך גם לסייע לכם להשיג אותו.

ההמלצה שלנו היא לבצע צילום של כל הניירת שאתם מגישים שיהיה לכם עותק שמור ולאגד את הכל בקלסר שיהיה לכם לכל מקרה שלא יקרה. קחו בחשבון שהדרישות משתנות מבנק לבנק וגם כאשר מדובר בנכס בבעלותכם או נכס יד ראשונה או יד שניה ולכן חשוב להיוועץ עם אחד מהיועצים שלנו ב'מרכז למשכנתאות' שידעו לדייק אתכם ולכוון אתכם לאילו פעולות נוספות אתם תידרשו ואילו מסמכים אתם תצטרכו להגיש.